Tanulhatnak-e a Csecsemők Hangmintákat?
A személy sétálásának ritmikus lépéseitől a beszéd dallamáig a hangminták felismerésének képessége kulcsfontosságú a környezetünk megértésében és előrejelzésében. De milyen korán fejlődik ki ez a képesség? A csecsemők már képesek érzékelni a hangokban rejlő szabályszerűségeket, vagy ez a készség később alakul ki tapasztalatok révén?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, hogy a csecsemők agya képes-e felismerni és megtanulni az ismétlődő hangmintákat. Az agyi aktivitás mérésével a kutatók arra próbáltak választ találni, hogy a hallási szabályszerűségek felismerésének képessége már születéskor jelen van-e, vagy később alakul-e ki.
A Kutatás: A Csecsemők Agyi Válaszainak Mérése a Hangmintákra
A kutatás során a kutatók különböző tónusú hangszekvenciákat játszottak le alvó csecsemőknek, miközben elektroenkefalográfiával (EEG) rögzítették az agyi aktivitásukat. Néhány szekvencia kiszámítható mintát követett, míg mások teljesen véletlenszerűek voltak. Ha a csecsemők képesek voltak felismerni a mintákat, agyi válaszaik különböztek a strukturált és a strukturálatlan szekvenciák hallgatásakor.
Főbb Eredmények
- A csecsemők gyorsan észlelik az ismétlődő hangmintákat. Az agyi aktivitásuk megváltozott, amint a minta ismétlődött, jelezve, hogy felismerték a struktúrát.
- Ez a tanulási folyamat szinte ugyanolyan hatékony, mint egy ideális számítógépes modellben. A csecsemők agya csak enyhén lassabban gyűjtötte az információkat, mint egy Bayes-i megfigyelő modell (egy statisztikai modell, amely előre jelzi a legjobb mintafelismerési módot).
- A minta felismerése veleszületett képességnek tűnik. Ellentétben más tanulási formákkal, amelyek tapasztalat révén fejlődnek, ez a képesség már születéskor jelen van, lehetővé téve a csecsemők számára, hogy az első életnapjaiktól kezdve feldolgozzák a hallási szabályszerűségeket.
Miért Fontos Ez?
A hangok mintáinak felismerése alapvető készség a nyelv és a zene felfogásában. Mivel a beszélt nyelv ritmusos és ismétlődő struktúrákat követ, a csecsemők hallási minták nyomon követésére való képessége segíthet megalapozni a beszéd és a kommunikáció fejlődését.
Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a csecsemők már a világra jövetelekor lenyűgöző képességgel rendelkeznek a strukturált hallási információk feldolgozására— ez egy alapvető készség a környezetükből való tanuláshoz. A kutatók, ha jobban megértik, hogyan dolgozza fel a csecsemők agya a hangokat, betekintést nyerhetnek a korai hallási fejlődésbe és az atipikus feldolgozás esetleges korai jeleibe, amelyek nyelvi zavarokkal kapcsolatosak.
A szerzők:
Tóth Brigitta, Velősy Péter Kristóf, Kovács Petra, Háden Gábor Péter, Polver Silvia, Sziller István, Winkler István
Ezt a kutatást a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet (Magyarország), a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Padovai Egyetem és a Szent Imre Egyetemi Oktató Kórház támogatta. A szerzők köszönetet mondanak a részt vevő családoknak és a kórházi személyzetnek az értékes hozzájárulásaikért.
A kutatásból született tudományos cikk:
Tóth, B., Velősy, P. K., Kovács, P., Háden, G. P., Polver, S., Sziller, I., /amp; Winkler, I. (2023). Auditory learning of recurrent tone sequences is present in the newborn's brain. NeuroImage, 281, 120384.
Köszönet a 2021 novembere és 2022 februárja között, valamint a 2022 áprilisában és májusában született babáknak és szüleiknek!