Home
HUN-REN TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet
Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport
Tudós babák és lelkes kutatók találkozása
babalabor@ttk.hu
Az első 3 év eredményei
2021. augusztusa és 2023. áprilisa között 256 egészséges, időre született babát vizsgáltunk meg. Arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan hallanak az újszülöttek. Tudjuk, hogy a kisbabák látása születéskor a felnőttekéhez képest sokkal gyengébb: elmosódott, homályos foltokat lát csak. De mi a helyzet a hallásukkal? A magzat 18 hetesen kezd el hallani, 24 hetesen füle szerkezetileg teljesen kifejlődik. Az anyaméhben hallja az anya testének hangjait, de a környezet hangjai is átszűrődnek. Születése után mindent hall, amit a felnőttek is, csak kissé tompábban. Mivel az anyaméh lecsillapítja a hangokat, az újszülöttek is a halkabb hangokat preferálják: a suttogás, halk beszéd megnyugtatja őket, és elkezdik figyelni. A baba jelentős mértékben a fülét használva ismerkedik meg az őt körülvevő világgal, a környezet tárgyaival.

Amikor a hallással kapcsolatos képességeket vizsgáljuk, rövid, tiszta hangokat nagyon sokszor ismétlünk az újszülötteknek – így jönnek létre 3 másodperces hangmintáink, melyek teljesen véletlenszerűek (semmi szabályosság nincsen bennük sem matematikailag, sem az élmények szintjén). Arra vagyunk kíváncsiak, hogy ha egy másik fajta mintázatot mutatunk a babáknak, amelyben a felnőtt számára már kivehető szabályszerű ismétlődés, azt vajon a babák hallókérge, idegrendszere is másképp kezeli-e. Ehhez össze kell hasonlítanunk a random hangingerekre adott agyi mintázatokat a szabályos hangingerekre adott agyi mintázatokkal.

EREDMÉNY:
már az újszülöttek is egészen eltérő agyi aktivitást mutatnak a két helyzetben: a felnőtthöz hasonlóan felismerik a mintázatokat. Ebben az az igazán izgalmas, hogy hol kezd el elkülönülni a két mintázat egymástól.

MI TÖRTÉNIK?
Már amikor hallgatunk egy hangot, idegrendszerünk felépít egy elképzelést arról, hogy mi a legvalószínűbb bejósolható következő hang. Tehát az idegrendszer egy idő után felismeri az ismétlődéseket a statisztikai valószínűségek alapján. Ez a legelemibb módja annak, hogy hogyan tanul a hallórendszerünk. Ennek alapján lehetséges az, hogy bármilyen mintázatot el tudunk sajátítani, ami értelmes, jelentéssel bírónak tűnő és a környezetben jelen van. Ez képezi alapját annak, hogy a beszédben tudjuk, hogy hol vannak a szavak, mondatok határai, természetes a nyelv ritmusa. Tehát a baba hallórendszere bizonyos hangsorokhoz jelentést rendel. Kutatásunk során azokat az időpillanatokat igyekszünk agyi elektromos aktivitás formájában megfigyelni, amikor először tanul valami egészen újat a kisbaba (ezért is használunk olyan hangmintákat, amellyel még egészen biztosan sohasem találkozott, zene vagy emberi beszéd helyett). Ezt követően számítógépes algoritmusok segítségével vizsgáljuk azt, hogy mennyire hatékonyan képes működni az újszülött hallórendszere.
EREDMÉNY:
A babák fantasztikusan ügyesek! Pont olyan jól meg tudják tanulni pont ugyanazokat a fontos dolgokat, mint a felnőtt, de fél másodperccel lassabban történik meg mindez a hallókérgükben. Ráadásul alvás közben.

Tehát, amikor a baba alszik, akkor nagyon alaposan megismeri a környezetét, nagyon sok mindent tanul arról, hogy mi van körülötte, mindezt úgy, hogy idegrendszere megpróbálja a hangmintázatokat bejósolni. Ha bejósolja, akkor képessé válik egymástól elválasztható hangforrásokat egymástól szétválasztani, pl. anya hangját apáétól, vagy a háttérzajtól az emberi beszédet megkülönböztetni. Ha pedig már erre képes, akkor lehetősége van arra a babának, hogy a nyelvet elsajátítsa. Tudja már, hogy kik azok, akikre oda kell figyelni, mert emberek, és tudja, hogy mely hangoknak van jelentősége a különböző helyzetekben.

Amikor azt gondoljuk, hogy a babánk pihen, akkor valójában nagyon sok mindent tanul az őt körülvevő környezetről.

Lehetőség szerint ne használjunk a baba pihenése alatt a manapság egyre inkább elterjedőben lévő zaj generátorokat (pl. youtube-on fellelhető több órás fehérzaj). Ezek legfeljebb a baba megnyugtatásásig jók, de órákon át hallgatva a baba csak azt tanulja meg belőle, hogy teljesen véletlenszerű a környezete. Sokkal jobban fejleszthető a baba idegrendszere akkor, hogy ha olyan hangokat és környezetet biztosítunk számára, amik a felnőttek számára is fontosak. Pl. apa és anya beszélgetése vagy éneklése mint természetes háttérzaj sokkal fontosabb és használhatóbb a babának, mint bármilyen ezeket elnyomó mesterséges háttérzaj.